Monday, May 30, 2011

Tips Syana *-* Hati-hati pilih password kad ATM

Salam ingatan...

Hye semua! mak aii, lamanya tak berblogging. Rindunya nak menaip. Tetiba rasa berhutang pulak dengan blog sendiri. Harap2x entry kali nie boleh bayar sikit sebanyak hutang Syana pada blog ni ok! 


Tanggal 24/04/11, suatu tragedi buruk telah berlaku dan menjadi sejarah hitam dalam hidup Syana. Beg tangan Syana telah dikebas orang. Bukan diragut tapi dicuri di luar kesedaran diri. Dan kecurian itu berlaku di surau wanita sebuah shopping kompleks. Dipercayai beg tangan yang berada di sisi kanan Syana telah dicuri dengan niat oleh Sang Pencuri ketika Syana sujud. 

Antara benda yang disahkan berada dalam beg tangan tersebut adalah telefon bimbit Syana (yg tak sampai 5 bulan guna), kunci 2 bijik scooter, purse Syana, purse aunty Syana (Suna) dan jugak purse cazen Syana (Along). Suna n Along letakkan purse mereka dalam beg tangan Syana memandang i'm da only one yg bawak beg. Huhu. Tapi yang bestnya, dah ler Suna dan Along baru jer kuarkan duit dari ATM. Memang kaya lah sang pencuri tu. =)

Selain dari duit, dalam setiap purse kitaorang tu ada IC, lesen memandu, kad2x ATM n macam2x khazanah penting lagi lar. Bertambah syok lagi bila kejadian ni juga telah melenyapkan nota ringkas Syana untuk semua bab bagi satu subjek menghafal yang mana buku n nota asalnya amatlah tebal dan sukar difahami. Gasaklah kan, sapa suruh bawak nota tyme pergi tengok wayang! *-* Tak pasal2x lepas ilang tu kena buat nota baru. Kena study balik semua. Memang seksa dan memenatkan. Sampaikan terasa stress di tahap yang paling maksima untuk exam period kali ni. 

Dari 1st paper hinggalah ke last paper, fokus Syana pada exam dah lari. Tak dapat nak kasi 80% pun. Memang pasrah betul dengan result yang nak kuar bulan 7 ni. Moga ada keajaiban yang berlaku. Harapannya, moga2x Dia tarik sikit nikmat dari Syana aritu sebab Dia nak kasi nikmat yang lebih besar untuk Syana di masa akan datang. Aminn. Siapa tahu kan?!

Mula2x dulu Syana rasa tak nak berkongsi kisah duka nie dengan pembaca2x blog Syana. Tapi memandangkan Syana nak kasi korang satu pengajaran, jadi Syana buat jugak entry nie.

Ok. Kita sambung cerita...

Gara2x tragedi ni, bukan saja DUIT dalam BEG hilang tapi jugak DUIT dalam BANK turut sama lesap. Hal ini terjadi pada Suna. Ya lah kan. Dah kad ATM nya ada kat dalam purse tue sekali. 

Tak tahu password, cam ner leh lesap?? ye tak??


Abis tu. Kalau dah password yang Suna guna tue tarikh lahir dia dan dah terang-terangan kad pengenalan diri Suna ada kat dalam purse tue, maka apa lagi. Makan besar lah sang pencuri tue. Bukan setakat satu kad ATM jer yang suna ada. Jadi boleh korang bayangkan tak kerugian yang ditanggung Suna?! Memang sadis.

Dan nasib baik jugaklah Syana dan Along tak gunakan nombor-nombor macam tarikh lahir, no telefon, no. kad pelajar atau nombor-nombor peribadi yang lain sebagai password kad atm. Kalau tak ngan duit2x kami sekali melayang.

Jadi pengajarannya yang Syana nak kongsi ngan korang.

JANGAN SESEKALI BUAT TARIKH LAHIR ATAU NOMBOR PERIBADI SEBAGAI PASSWORD KAD ATM ANDA. JIKA ANDA LAKUKANNYA, SILA TUKARKAN SEKARANG JUGA.

Bak kata abang polis kat stesen ATM hari tu,

ANDA TELAH GAGAL UNTUK MERAHSIAKAN RAHSIA ANDA..

Jadi fikir-fikirkanlah dan selamat beramal.

p/s: sebulan dah berlalu.. Kini segalanya normal kembali. Syana dah ada h/p, ic n lesen memandu yang baru. =) Exam pun dah abis. Jadi dah tak stress dah. Wee

2 comments:

qaseh tia said...

hai..betul2 bahaya kalau letk pasword tarikh lahir..


btw blog u simple & nice..

boleh bagi link baground x? hee sempat lg..

SyaNa_SaN said...

hye puan tia..

rasa pelik je nk pggil puan.. muda lg kowt! hheheh

thankz yer for da compliment..

link b/ground.. pnjg tu. nk jugak ker? klu nk syana leh kasi =)