Wednesday, December 30, 2009

GOOD BYE 2009

Sepanjang 2009, macam2 perkara yg telah syana lalui.. dr sudut suka gembira hinggalah ke duka sengsara...dr dapat segala puji hingga dapat macam2 maki... aderker maki-makian tue?? hmm..ade ler satu dua tiga. tp xbyk sgt ler..yg pasti 2009 merupakan tahun yg penuh dgn NOSTALGIA.. byk benda baru yg syana dapat spnjg 2009 nie.. yg paling penting, 2009 merupakan tahun pertama syana tahu marah org.. yerla.. selama nie syana mmg xpnah sound org direct atau marah org.. mmg syana sgt cool!! tp taun nie ntah mcm maner, perasaan amarah tue datang dgn sendirinya.. mgkn dsbbkn tggjwb yg besar n berat terpaksa syana pikul maka terletusler lava dr permukaan gunung.. aper yg syana merepek ni?? @ADOIIIII@

2009 juga merupakn tahun tanpa insan istimewa bnama LELAKI di hati.. hoho.. xsusah mane pown.. malah idoop lebih bebas.. tp yg merimaskn syana ialah syana mula memperlekehkan kebolehan lelaki.. mgkn bukan secara terbuka tetapi secara senyap.. syana mula merasakan anti-lelaki.. syana menjadi sedikit prejudis terhadap golongan ini.. Segala apa yg terucap di bibir mereka sukar untuk syana percayai..ooh.. tidak.. trok kan?? arap ianya xberterusan.. Tapi, syana btoi2 berharap yg para kaum maskulin di luar sana tue agar dapat berubah utk menjadi lelaki yg lbih berkualiti.. Mgkn dgn itu persepsi syana akan turut sama berubah. INSYA-ALLAH... 

LEADERSHIP skill!! Skill nie mmg makin syana kuasai.. berkat jadi CLASS REP utk part 4 n grup leader tuk FPD waktu part 5... yg paling penat mmg waktu jd CLASS REP.. nk layan kerenah lecturer yg plbg n ragam classmate yg ramai.. bila ramai mula ler mcm2 hal yg timbul... hoho.. pening gak kepala.. tp alhamdulillah, segalanya telah berjalan dgn lancar.. GO FUD TECH GO!!! thankz tuk smua yg giv moral support.

Grup leader tuk FPD xler senang sgt.. susah gak.. kalu nk tau TRY ler.. hanya yg bnar2 kuat jer yg mampu nie.. HOHO.. klu xkuat semangat mmg hancor projek.. klu stakat cukup2 makan jer tue mgkn boleh.. tp untuk success memg sukar.. tp yg boleh dibanggakan, grup FPD syana, JIGSSS, xder masalah dalaman yg terook.. Al-maklumla, bila nama pown keje berpasukan msti byk salah faham n kes x puas ati yg berlaku.. Gmana pown xder sbrg kepincangn DASYAT yg terjadi.. Malah, kami semua sgt bersatu padu!! kalu ader tegoran pown hanya sekadar atas dasar seorg sahabat menegur sahabat nya yg laen kerana menyayanginya.. =) tp nk mintak maap gak ler ngan JIGSSS.. sbb syana tau syana nie kkdg rumit cket.. nk sumer benda PERFECT!! smpi korg dpt pressure.. sorry sesangat!!

ohhh.. ada lg satu bnda baru yg syana addicted spnjg 2009 nie... WATCHING MOVIE.. xkira la english movie ker, korean, japanese n taiwan series ker, citer melayu or indon ker.. atau china n thailand sekalipown.. smuanya syana LAYAN ABES!!! sampai terlanggar smua jadual tidur n rehat... mana tak nyer, study dr 8-12.. lepas tue dr 12 sampi 5 pgi tgk movie.. esok clas kul 9.. nasib baeq dh biasa.. hehehhe..Saper ler yg mengajar nie?? yg pasti, pantang dengar ader citer baru dr kgkwan pasti nk diSEDUT.. korg paham xistilah tue??? SEDUT= copy ke hard disk... istilah sesuka ati.. hahahha.. sampai kn sekarang nie ext hard disk syana yg sebesar 250GB tue dh tinggal xsampai 1 GB pown.. laptop pown dh penuh gak.. hanya der 2-3GB jer lagi yg free.. ITUPUN  dh dikira selepas delete byk citer aritu.. .hahhaha.. SENGET!!

lelain important part bout 2009 ialah ttng frenzship, academic n family... more.. i'm more matured!!! hhehehe =p yerker??? certain part ler.. not TOTALLY matured!! mybe next year... Memandangkan i'm 20 next 2 months.. takot nyer!! 

wateva ur year was, juz redha n accept all of it.. meskipun hard for u to do so, but u can giv it a try!!.. Improve ur life next year!!! GOOD BYE 2009 n WELCOME 2010



p/s: jgn lupe matlamat idup utk 2010 n azam baru anda
#next entry kita bercerita sal tahun baru n azam baru ok??#

awesome fireworks

Sunday, December 27, 2009

PrACtIcaL tRaiNinG



As alwayz, syana selalu langgar dateline yg sendiri promise kat korang smua... yerla, aritu beriya nk story sal prktikal training nie waktu 1st weekend dis aritu.. tp nie dh nk masuk 2010 dh nie 
cik SYANANA oiiii
mane story nyer.. ADODOI!!
N as alwayz jugak, syana nk mintak maap bebanyak ngan korang.. paham2 ler yer...

 OK!! maner nk start story nie ye... kita start dr intro.

Syana wat internship kat PPK BUKIT AWANG.. kat Pasir puteh kelantan. Sblm korg tanyer 'ape itu PPK?', baikla syana jwb dulu soalan xcepumas tu. PPK tue stand 4 Pertubuhan Peladang Kawasan... tahu?? kalu xtahu buat2 tahu je la yer..

Kalu ader yg masih xtau lagi yg Syana berpraktikal di sini, jgn ler terkejut berok yer..Mmg syana mintak wat intern kat kilang MAMEE kat Melaka!! tp dsbbkan kuota utk student praktikal kat kilang tue gunakan prinsip 'DEGREE student first', jd syana xberpeluang ler.. mmndgkan ramai benor student degree yg mintak!!!! sedey sunggoh!! xdapat ler merasa nk makan ikan bakar femes kat melaka mcm yg fadz slalu citer tue.. xper!! next tyme yer fadz!!

BTW, Mujur ler makcik ct tue mintak kat PPK BUKIT AWANG n PPK nie pulak mintak student lebih.. 2 org... jd syana pown register la ngn sir EDY.. seb baeq.. ok la, dr xder tempat prktikal kan?? lg haru!!

4 ur info, my intern amek masa 4 bulan... dr 1st disember 2009 till 31st March 2009.. TAPI, sedar yak sedar, hanya tinggal lagi 94 ari jer ag... waaahhh!!!! X lama dah.. nie yg xsabar nk abis nie =p

Tiap2 ari, syana akan berulang alik dr umah kat machang ke tempat keje.. jauh tue xder la jauh.. tp xdekat jugak ler.. sejauh 35km utk sehala... dgn kelajuan 80-110km/j, dlm 30minit smpi ler... tp cian kat scooter syana tue.. dh makin semput dia.. Mana tak nyer, dulu syana bwk dia round2 dlm shah alam jer.. Mana pnah bwk jauh2.. skang nie ari2 pown dia kna jalan jauh.. sempoot ugak ler die kan..

Ari pertama, pukul 7.40 syana dh smpi office.. punyer la semangat!! Maklumla 1st day.. lepas tue xder nyer.. slagi blum pkul 8 jgn arap ler muka nie nk sampi... hoho!!!

Knapa budak fudtech wat praktikal kat pertubuhan peladang?? tak ke pelik.. klu budak pertanian tue logik la jugak kan.. hoho.. jgn pelik dulu... ada sebabnyer.. SEBAB kat PPK Bukit Awang nie ada kilang cili puri.. n syana serta ct fatanah berada d bwh jabatan kilang tue.. SEPATUTNYER la kan..

Tp disebabkan kat sini ada bbrp budak praktikal yg laen yg mgmbil pertanian.. so, kekadang tue syana join gak sekali aper yg bidang mereka buat!! kira mcm smbil menyelam minum air la kan.. xsalah klu blaja tlebih kan... cuma jgn tkurang sudah ler!!

Lgpown, kilang cili puri yg syana keje nie blum beroperasi sepenuhnyer.. msh lg dlm pengubahsuaian... my boss told me yg kilang tue akan beroperasi january nnt.. tp da exactly tarikh tue xtau ler yer.. so, wat masa skang nie syana lebih kepada lab kilang n keje2 pejabat...

Byk dh benda yg syana dh lakukan spnjg berada kat sini... 
Antaranya:-
- advertisement cili puri utk paper utusan
- SOP utk refractometer n pH meter
- tempahan cili puri utk M.H Mohd
budak2 skema

posing depan stand up conveyor belt

- set up makmal
- join n jaga booth utk PAMERAN 'pertanian suatu ibadah' anjuran Majlis daerah Pasir Puteh

- pergi ladang cili fertigasi  n jd pekerja dia selama sehari
wire2 itam tue ler namenyer teknik penanaman scr fertigasi

- g melawat pembuatan sos pencicah d bwh bimbingan PPK ' Sos pencicah HAZIQ'

- g ladang kambing n sawah padi
bau hamis yg amat kuat!!

indah nye ciptaan tuhan

- melawat tempat peternakan ayam bertelur

ayam2 nie smua dk dlm air-cond n tmpt gelap.. bising gile bile syana msk dlm rumah ayam tue.. sumer cm nk patuk syana.. SERAM!!!

-lg mcm2 ag ler

Yang pasti, syana cukup seronok di sini.. bersama teman2 praktikal yg laen ( shifa, mcja, ct n zul ), bersama rakan2 kerja yg happening dan bos yg sporting abiss!! walaupun kekadang agak bosan sebab kna wat bnda yg bukan bidang syana tp secara paksa rela syana wat jugak smua bnda2 tue.. HOHO.. =)

shifa n mcja hanya amek masa 10 ari utk selesaikan praktikal mereka d PPK BUKIT AWANG.. kiranyer pada masa ini dorang dh abis ler... hehe.. perkenalan ngn korg xkn syana lupa biarpown kejap... jumpa kat mane2 laen kali tego2 la yer???

Zul plak a.k.a pok cik akan b'intern d PPK selama 3 bulan.. kiranya dia akan abis dulu gak ler b4 syana n ct.. =) dia ler sorg2nyer lelaki utk student yg berprktikal kat citu.. N no wonder, klu dia slalu usik kitaorg!!! tp kitaorg yg baik hati, luhur budi pekerti nie merelakan ajer.. malas nk amek port!!

OK la GUYZZ.. smpi sini jer la dulu yer hal yg berkaitan ngn internship nie.. NEXT TYME kita citer ag klu ader yg menarek... ADIOS


proses pembelian cili kulai yg terbaek dr ahli PPK utk diproses menjadi cili puri


tyme melawat projek diraja cili fertigasi... nie trip lawatan sambil blaja jer nie

jgn maen2 tau.. pkcik nie atr peladang yg plg berjaya.. pnah msk tv pkcik nie... hoho

p/s: teringat tyme ari ke-2.. balik awal dr tmpt keje coz air naek kat laluan utama yg mghubungkn umah n PPK... gara2 banjir la nie.. dh ler pagi tue dtg keje sambil redah air yg hmpir msk dlm exos moto..


Thursday, December 17, 2009

SAMBUTAN MUHARAM

FIRST, selamat menyambut bulan muharam.... ia menandakan satu lagi tahun baru wat umat Islam.. trima kasih ya Allah kerana masih mengizinkan syana bernafas bg menjalani kehidupan di tahun baru ini... benar2 bersyukur...
tapi, sejauh manakah kita mengetahui istilah muharam??? check dis out!!


MUHARAM adalah bulan pertama dalam tahun Islam (Hijrah). Sebelum Rasulullah berhijrah dari Makkah ke Yathrib, kiraan bulan dibuat mengikut tahun Masihi. Hijrah Rasulullah memberi kesan besar kepada Islam sama ada dari sudut dakwah Rasulullah, ukhuwwah dan syiar Islam itu sendiri.

Pada asasnya, Muharam membawa maksud 'diharamkan' atau 'dipantang', iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah (Al Baqarah: 91). Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan.



setiap kali 1 muharam,  umat Islam seharusnya membaca doa akhir tahun dan doa awal tahun...


doa akhir tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah... manakala, doa awal tahun dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam satu Muharram.  


Di sini, teringin pulak syana nk berkongsi doa awal tahun dgn anda2 smua yg menganut agama Islam... kepd yg terlupa atau pun xingat nk baca doa nie lagi, anda masih boleh melakukan sekarang. moga2 doa anda masih diterima....

Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w serta ahli keluarga baginda dan para sahabatnya. 
Ya Allah, Engkaulah yang kekal abadi untuk selama-lamanya. Demi kelebihanMu yang Maha Agong dan kemurahanMu yang melimpah, sesungguhnya pada tahun ini aku memohon kepadaMu perlindungan daripada syaitan yang direjam, dari sekalan kuncunya, tenteranya dan penolongnya. aku juga memohon perlindungan daripada nafsu amarah yang sentiasa mendoong ke arah kejahatan dan melalaikan dengan perkara yang tidak berfaedah daripada mendekatkan diriku kepadaMu.
Selawat serta salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w. serta ahli keluarga baginda dan paa sahabat. Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam....Amin...
<<<>>>

Saturday, December 12, 2009

keraNa SeHElai KeRTas

Petang semalam, syana mencari2 geran scooter.... lupa letak mana... sbnrnya bukan kat mana2 pown.. ada jer kat dlm file tue.. tp bila dh pg kat almari d penjuru bilek tue,,, terasa cm lama btul xtgk aper yg ader kat situ.... dh 6 bulan dah klu xsalah.... syana pown mulakan operasi mengorek harta karun.. mcm2 jumpa... surat mentee zmn sekolah dulu, gambar lipid songo, resit2 lama, buku koop MRSM LANGKAWI, n mcm2 g arr... 

dlm pencarian itu, tiba2 ada sesuatu yg menarik perhatian syana.... sehelai kertas dgn 2 muka surat bercetak bertulisan biru... kedengaran xmenarik kan???? bila belek2 kertas tue baru syana perasan yg tue adalah antr kertas2 yg syana dpt masa MMS (MINGGU MESRA SISWA) UiTM dua tahun setengah yg lalu... kertas nie adalah bbrp renungan oleh Biro Kerohanian MMS Julai 07... 

ada 2 perkara yg begitu menarik perhatian syana tentang kertas nie... 


Pertama, tentang cerita sebatang pokok epal....

Suatu masa dulu, ada sebatang pokok epal yg amat besar. Seorang kanak2 lelaki begitu suka bermain di sekitar pokok epal ini setiap hari. Dia memanjat pokok tersebut, memetik serta memakan sepuas-puas hatinya dan adakalanya dia berehat lalu terlelap di perdu pokok epal. Budak lelaki tersebut begitu menyayangi tempat permainannya. Pokok epal itu juga amat menyukai budak lelaki tersebut.

Masa Berlalu...

Budak lelaki itu sudah besar dan menjadi seorang remaja. Dia tidak lagi emnghabiskan masanya setiap hari bermain di sekitar pokok epal tersebut. Namun begitu suatu hari dia datang kepada pokok epal tersebut dengan wajah yang sedih. "Marilah bermain-main di sekitarku", ajak pokok epal tersebut. "Aku bukan lagi kanak-kanak. Aku tidak mahu bermain dengan engkau", jawab budak remaja itu. "Aku mahukan permainan. Aku perlukan wang untuk membelinya", tambah remaja itu dengan nada yang sedih. Lalu pokok epal itu berkata, "kalau begitu, petiklah epal-epal yang ada padaku. Jualkannya untuk mendapatkan wang. Dengan itu, engkau dapat membeli permainan yang diinginkan olehmu." Budak remaja itu dengan gembiranya memetik kesemua epal pada pokok itu dan pergi dari situ. Dia tidak kembali lagi selepas itu. Pokok epal berasa sedih.
Masa Berlalu...

Suatu hari, bdak remaja itu kembali. Dia semakin dewasa. Pokok epal itu sungguh gembira. "Marilah bermain-main di sekitarku," ajak pokok epal itu. "Aku sudah tiada masa untuk bermain. Aku terpaksa bekerja untuk emndapatkan wang. Aku ingin membina rumah untuk keluargaku sebagai tempat perlindungan. "Bolehkah kau menolongku??", tanya budak itu. "Maafkan aku. Aku tiada rumah. Tetapi engkau boleh memotong dahan-dahanku yang besar ini dan kau buatlah rumah daripadanya," pokok epal itu memberikan cadangan. lalu, budak yang semakin dewasa itu memotong kesemua dahan yang ada pada pokok itu.dan pergi dengan gembiranya. Pokok epal itupun tumpang gembira sekali tetapi kemudiannya berasa sedih kerana budak itu tidak kembali lagi.

Masa Berlalu...

Suatu hari yang panas, datang seorang lelaki menemui pokok epal tersebut. Dia sebenarnya adalah budak lelaki yang pernah bermain-main dengan pokok epal itu. Dia telah matang dan dewasa. "Marilah bermain-main denganku", ajak pokok epal itu. "Maafkan aku, tetapi aku bukan budak lelaki yang suka bermain-main di sekitarmu. Aku sudah dewasa. Aku mempunyai cita-cita untuk berlayar. Malangnya, aku tidak mempunyai bot. Bolehkah kau menolongku?", tanya lelaki itu. "Aku tidak mempunyai bot untuk diberikan kepada kau tetapi kau boleh memotong batang pokok ini untuk dijadikan bot. Kau akan dapat belayar dengan gembira", cadang pokok epal itu. Lelaki itu berasa amat gembira sekali dan menebang pokok epal itu. Dia kemudiannya pergi dari situ dan tidak kembali lagi selepas itu.

Namun begitu, pada suatu hari, seorang lelaki yang telah dimamah usia datang menemui pokok epal itu. Dia adalah budak lelaki yang pernah bermain-main di sekitar pokok epal itu. "Maafkan aku, aku tidak ada apa-apa lagi yang hendak diberikan kepada engkau. Aku telah memberikan buahku untuk dijual, dahan untuk dibuat rumah dan batangku untuk dijadikan bot. Aku hanya tinggal tunggul dan akar yang hampir mati....", kata pokok epal itu dengan nada pilu. "Aku tidak mahu epalmu kerana aku sudah tiada gigi. Aku tidak mahu dahanmu kerana aku sudah terlalu tua untuk memotongnya, aku tidak mahu batang pokokmu kerana aku tidak berdaya untuk berlayar lagi. Aku berasa penat dan ingin berehat", jawab lelaki tua itu. "Jika begitu, berehatlah di perduku", cadang pokok epal itu. Lalu, lelaki itupun duduk berehat di pedu pokok epal itu. Mereka berdua menangis kegembiraan. 


Sebenarnya, pokok epal yg dimaksudkan trsebut adalah ibubapa kita. Tatkala kita masih kanak-kanak, kita sering bermain bersama mereka. Apabila kita meningkat remaja, kita perlukan bantuan mereka untuk meneruskan kehidupan. Kita tinggalkan mereka dan hanya kembali meminta pertolongan apabila kita berada dalam kesusahan. Namun, mereka tetap membantu kita dan melakukan apa sahaja asalkan kita bahagia dan gembira dalam kehidupan. Kamu semua mungkin terfikir bahawa lelaki itu kejam. Tetapi fikirkanlah, itulah hakikatnya bagaimana anak-anak masa kini melayan ibubapa mereka. Hargailah jasa ibubapa kita.....

Benda kedua yang syana terpikat tentang helaian kertas ini adalah pada muka surat keduanya...
ada satu potongan ayat di situ... renungilah yer!!!

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik bagimu & boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah Maha mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui"
Surah Al-Baqarah :216

Tuesday, December 1, 2009

PRAKTIKAL OR INTERNSHIP

hahhahhaa..
nk wat surprise kat hampa smua...
biar tertunggu2...
nnt weekend nie I citer ok.. xmain la citer cket2...
dadadda.. nite...
nk tido..
arap esok lbh baik dr ari ini

Sunday, November 29, 2009

Pengorbanan di Hari Raya Korban

wlaupun agak lewat krana arini dh masuk ari ke-3 raya tp syana masih mahu mengucapkan selamat menghayati hari raya aidiladha... bertepatan dgn aidiladha yg lbh dikenali sbg hari raya korban maka sepatutnya kita beramai2 menghayati dan menyelami erti sebenar pengorbanan dalam hidup kita selain mengingati peristiwa sejarah pengorbanan di antara nabi ibrahim a.s dan nabi ismail a.s......


kita digalakkan utk berkorban.. tidak kira dalam apa jua segi. sama ada wang ringgit, tenaga atau lelain... dalam konteks aidiladha misalnya, bg yg berkemampuan dari segi harta maka seeloknya berkorbanlah binatang peliharaan.. lembu, unta atau kambing bukannya ukuran.. tetapi niat dan keikhlasan di hati utk bersedekah kpd golongan miskin dan fakir lebih penting.


bg yg kurang berkemampuan dr segi RM pula, anda masih boleh turut sama berkorban di hari yg mulia ini... pengorbanan tenaga dan masa di tempat2 persembelihan juga tetap di kira sebagai pengorbanan... sama juga seperti tadi.. yg pling penting hati kena ikhlas...


istilah pengorbanan atau 'sacrifice' itu besar sungguh ertinya... bukan saje di ari2 tertentu bahkan ianya patut diterapkan dalam kehidupan kita sehari2... pengorbanan cinta demi insan trsyang.. pengorbanan nafsu demi kemajuan hidup, pengorbanan perasaan dendam dan amarah demi keamanan.... tapi jgn pula anda menjdi mangsa korban maut kemalangan jalan raya mahupun mangsa korban najis terkotor dunia 'dadah'.... 
maka... berkorban lah apa shaja selagi termampu demi kebaikan sejagat.. tapi berpada2lah.. jgn sampai anda terkorban...=)

Thursday, November 26, 2009

celoteh FPD

Salam smua… pekabo?? Mst ramai yg ngah hepy giler kan skang nie.. al-maklumla, tgh cuti sem… heheh.. tp buat adik2 yg ngah amek spm tue harap bersabar yer.. time utk anda smua merdeka xlama dah lagi.. tinggal 1-2minggu je ag.. then.. korang honeymoon lar pepuas.. syana dh merasa dh dulu..  sampi borink n xtak tau nk wat aper dah.. kikiki.. yg pentg , rite now u all concentrate on ur study dulu ok?? FOCUS!!





Utk entry kali nie, syana nk mula menunaikan janji…. Ye la byk sgt promise syana kat korang kan… promise aper??? Kalu korang xtau memg sahla korg bukan follower blog nie.. so.. selamat datang… hahahhahahahaha


Ok… promise saya yg pertama ialah utk mencritakn tentg FPD a.k.a FOOD PRODUCT DEVELOPMENT COMPETITION yg disertai oleh JIGSSS..


JiGSSS tue bendalah aper?? Syana rase dh pernah citer dh dulu.. tp kalu korg xingat.. meh nk gtau lagi skali.. JiGSSS tue nama grup syana n da gang… ia adlh sgktn utk nama2 kami.. J stand for jalilah.. I utk ilah.. G specially for Ghah.. n lastly triple S utk syana, siti n shida…


Berbalik kpd FPD Competition tue.. pertndgn nie adalah anjuran Persatuan Teknologi Makanan (PERTEMA) UiTM… FPD adlh diwajibkan penyertaannya kpd pljr diploma food techno yg berada di semester 5 n pelajar degree part  6 bg kursus yg sama…


Markah yg diberikan dlm pertndgn ini akan diambil kira jugak sbg carry mark kami utk certain subject… utk degree syana xpasti.. tp kalu utk diploma, FPD dikira sbg carry mark bg subjek sensory evaluation and food development (FST 308).. besar jugak lar percentage dia.. dlm 15-25%...


Utk competition ini, para pelajar bersaing mengikut kumpulan.. 1 group ditetapkan seramai 6 org dan kami bebas memilih rakan pasukan... so.. JiGSSS adalah rakan sepasukan syana  =)
Byk stage sbnrnya pertndgn nie… ada brainstorming… ada try n error…ada idea presentation.. ada food development.. ada food analysis.. ada sensory evaluation.. ada product presentation n macm2 lagi la.. pendek kata smua apa yg kami pelajari spnjg berada di uitm telah kami gunakan utk kepentingan pertandgan ini…


BRAINSTORMING


Fuhh.. first perjumpaan kami kalu tak silap syana kat anggerik deli… mak aii.. tempat xagak.. cm nk g melahap jer kan.. tp memg betul pown.. kami p melantak makanan kat ctue dulu then br bincg..hahha..biasala.. kamikan obsess terhadap mknn… lbh2 lg mknn yg sodap..


Lepas mkn.. kmi terus bncg… syana bertndk sbg grup leader utk brainstormg ari tue.. mcm2 idea kuar nie.. yg plik n xlogik pown byk.. ish ish.. ada coklat bersalut agar2.. ada nugget cndwn oat..ada biskut serabut orange.. ada coklat menda ntah n byk lagi ler.. syana xmampu nk mengingati smua..
Brainstormg nie kami jalankan mengikut peraturan n 8 principle of brainstormg.. antaranya,, tidak boleh mengkritik idea org lain… n pastikan idea tidak tersasar dr paksi.. huhu…

TRY N ERROR


Bila dh ader bbrp idea nie.. kami knalah try menghasilkannya… yerla.. kalu bwk idea2 nie ker idea presentation then ia diterima tp kami xtau lgsg nk wat.. so mest akan dpt byk masalah.. sakit otak nnt.. so knala try buat dulu..


Dgn keizinan n jasa baik kak lia (akak kpd shida) kami sepakat mencuba menghslkan produk baru kami di sana.. di mana?? Di maluri kl.. jauh kan… mgpa pg jauh2?? N mgpa umah kak lia???


  1) Krn kak lia merupakan pakar bakery.. dia boleh mmbrkn sdkt sbyk tunjuk ajar kpd kami
2)              2)  Krn umah kak lia dilgkpi dgn pelbg alatan menghslkan mknn mmndgkn kak lia seorg baker
   3)  Krn tidak mau bersesak2 di lab bersama budk2 class yg lain
     4)  Krn tidak mahu mnddhkn idea product kami kpd pesaing2.. hoho


So, atas sbb2 yg munasabah ini.. kami memilih umah kak lia sbg lokasi rasmi projek kami.. hahah..
Di hari pertama projek kami… plbg ujian melanda.. pertama.. kami telah bersusah payah mencari bahan shg ke pasar borong.. tp mlgnya.. byk jugak yg xjumpa.. kalu ader pown xberkualiti n kurg dipercayai.. hahah.. jd kmi terpaksa pg ke hypermarket pula..


Lepas tue.. nasib malang lagi.. brita H1N1.. sluruh pljr uitm diminta mngosongkn asrama sblm jam 5 dan pulang ke kg halaman msg2 selama seminggu.. mak aii.. kami di maluri nie.. nk balik ke ha?/ tp cuti sminggu woo.. takkan nk lepak umah k.lia lelama.. ush.. tp brg2 mentah dh bli… takkan nk biarkan jer.. rosak la nnt… cmner nie??


Jd kami pown pulang jugak la ke asrama.. amek beg.. n kembali ke umah k.lia.. pg esok itu kami memulakan projek kami…tak blik umah ker?? Xder la.. kami balik tp pada hari berikutnya… setelh mndpt kata putus, apakah idea yg akan dipresent nnt..


Tp.. nsib kami masih lg malang… smua idea mknn yg kami usahakan smuanya tak mnjdi… ada yg xsedap.. ada yg xleh btk.. ada yg terlalu simple.. ada yg xbteknologi n mcm2 lg lar.. Cuma ada satu jer yg boleh di terima pakai iaitu nugget oat cndwn.. tp pd asalnya.. kami mahu meletakkan sos didlmnya.. tetapi.. ush.. nk buat sos tue dh ler susah.. mana la kami blaja lagi.. Then nk mskkn cili on da centre of da nugget pun xreti nie.. ayoyo..tp kami msh proceed ngan idea nie..


Nugget oat cndwn sbnrnya adalah idea my uncle n his wife.. diaorg telah menjual produk nie scr kecil2an kat kawasan sekitar pasir mas.. syana bukan nk menciplak idea tp syana cuma nk mengimprove product tue agar menjdi lbh baik…kerana.. menurut kami product itu terdpt bbrp kelemahan yg boleh dperbaiki….huhu


IDEA PRESENTATION


para peserta diminta membentangkan idea mereka dihadapan lebih 5 org profesional dlm bidg ini.. gila ahhh.. kami memg slalu present idea in front othe people.. tp xpnah ler depan ramai expert n kwn2 sekelas serentak.. mak oi… memg dupdap dupdap degupan jntg kami smua.. yer la.. klu idea kami x diterima mka kami perlu mncari idea baru.. susah juga tue..


tak tau la sama ada bertuah ataupun malang.. waktu cabut undi, JIGSSS dapat giliran ke 8 out of 8 grup.. xtau la kalu kamu smua suke.. tp pada syana lagi cepat abis lagi bagus.. korg tau tak biler satu2 grup laen present n dikritik n diprovok oleh para juri apa perasaan kami?? Macm2 tau.. adakah kami akan menerima nasib yg sama???mengigil seluruh anggota badan.. huhu!!  Doa aje senjata kami pada masa tue…


giliran kami pown tibe.. kami present idea kami yg dikenali sbg munchos nugget dgn nada suara yg terketar2.. tp msh cuba utk menyembunyikannya dgn wajah  n gaya y confident… mushroom n sos = munchos nugget…huhu.. tp kna hentam jugak.. apa pasal la kami letak kat slide glutinous flour sbg aper bnda ntah tak ingat.. tp memg memalukan lar..


lagi.. pasal kos produk kami trut diprsoalkan.. al-maklumla.. cendwn n oat.. dua2 pown dr bhn menth yg  mahal.. sos lagi.. kos pembuatannya sgt tinggi jd kami perlu mereducekan cost.. maslhnye.. dua2 itu adlh main ingredient kami.. kalu buang salah satu mksdnyer kami kna tukar resepi la.. yg plg pasti rasanya akan cukup berbeza!!! Tp kami msh bersyukur krana idea kami diterima…….


FOOD DEVELOPMENT


Berjumpa ngn mis mizah.. mis mizah byk bg nasihat, idea n dorongan dlm kami mengimprove idea yg sedia ada.. thankz a lot miss…


Byk kali mencuba  n terus mencuba.. banyak duet, masa n tng yg kami laburkan.. tp kami msh xberpuas ati.. hampir putus asa kami dibuatnya.. dgn masalah sos yg susah dibalut n diletakkan ke dlm nugget.. dgn masalah ingredient yg nk gantikan oat.. dgn mslh bntk.. ditambah lagi dgn masalah bread crumb..adodoi.. pecah otak dibuatnya…


Bygkan erk.. ada skali kami try guna tpg gndm ganti oat rasa dia cm cekodok…adesss… pening2x!! shgla seminggu sblm raya.. akhirnya.. kami bjy utk mendpt kata putus terakhir….


Main ingredient:
·         Mushroom
·         Bread
·         Spinach
·         Chilli sauce
·         Spring roll
Other ingredient:
·         Bread crumb
·         Seasoning
·         Wheat flour
·         CMC


PRODUCT PRESENTATION PREPARATION

A week b4 da real presentation.. syana n da gang telah menyiapkan 350 biji nugget.. mngambil masa 2 ari suntuk.. memg letih sunggoh.. dh rsa cm robot jer.. ya lah.. kna wat bnda yg sma berulg2 kali.. skt tulang belkg n segala urat saraf yg ada kat bdn kami ni.. tapi kami masih trus berusaha n menyiapkan jugak nugget2 itu sbg tester dan jualan utk hari kemuncak fud product….


Waktu tue.. baru lar syana faham perasaan mamat2 indon n bangla yg keje kat kilang .. mst bosan abish.. n macm mane la mkck2 yg dh agak berusia boleh bkerja dlm industry mknn secara kecil-kecilan… berdiri  berjam2 menyiapkan tempahan.. huuhhh.. kalu kami yg masih muda nie boleh mengeluh… mereka???


Selain dr nugget2 tue. Kami terpaksa gak wat brochure.. banting… n kna cari alat2 or kain2 utk hias booth kami nant… memndgkn kami smua duk nun jauh dr shah alam.. so xtvt pinjm meminjam memg patut.. dr pakcik ja la n sesaper2 ag.. huhu.. ada lagi.. xdilupakan pgalaman wat packgg utk product kami.. nk wat logo.. kasi nama.. wat fud sensory.. sediakn sensory report.. fud analysis, wat pakaian mascot n cari uniform yg sesuai n so on.. sng citer mmg bz..



packaging yg agak attractive



nutrition information utk ostrea



 ja sbg model sambilan bg banting


Ada crita di sblk brochure…  malam tue kami berkumpul di bilik cda, ja  n ghah.. konon nk bncg sal fud devmt la nie.. then.. nk tukar nama.. sbb nama munchos tue cm kurg sdap didengar n sukar diingati.. smbil2 fikir n mencurah idea tue.. tiber2 elektrik xder.. hoho.. bergelap kami smua.. sbnrnya bukan letrik yg xder.. tp pihak kolej tutup bekalan letrik.... yer la.. dorunk wat fire drill tp kami malas nk p.. senior kan.. hehehe..=p

Tp dlm2 gelap tue.. nama ostrea pun dipilih sbg nama product kitaorg.. ostrea nugget bukan bermksd nugget dgg burung ostrich tau.. tp ngget oyster mushroom.. ostrea adlh nama saintifik utk oyster mushroom.. sedapkan nama tue.. hoho..SS kejap..


 
jack cookies.... nampak sedap kan???


PRODUCT PRESENTATION


Akhirnya.. hari yg dinanti tiba jua… pepagi lagi kami dh bgn.. semangat betul… hehe.. sbnrnya berdebar yg lebih… saper xtakut!! Nie merupakan projek terbesar sbg pljr diploma fud tech… sjk dr part 2 lagi syana menantikan hari nie.. hoho =0


Program start kul 9 tapi kul 7.30 lagi kami dh terpacak kat booth.. yela.. nk setup booth bukan keje mudah.. lebih2 lg bile org yg kna setup booth tue adlh kami sendiri yg memg  xexpert lgsg nie.. nk bg wave kat kain pun terkial2.. hahahha.. dtmbh lagi dgn mslh xcukup double sided tape… mmg kecoh..


Pg2 lagi certain ahli grup syana dh down.. esp bila tgk hiasan booth grup lain yg sgt cantik.. dgn brg2 decoration mereka yg mewah.. ohhh.. memg terasa tercabar.. yerla.. kbykn dr mereka umah dekat2.. boleh la mengangkut sgala macm bnda dr umah.. hoho..tp syana masih berfikiran positive.. kami past msh mampu dpt markah tinggi. al-maklumla.. sy mmg slalu bgini..=p


Lgpown.. bbrp ari b4 presentation day, JIGSSS mmg dh sepakat yg tjuan kami utk ari presentation tue bukan utk meng.. kami xkisah kalu kami kalah. Tp kami mau dpt mrkh yg sgt tinggi utk carry mark…itu harapan kami smua!!!

aiii kak... menggoreng pandg depan.. sakit hangus nugget tue!!!

Kul 9 lbh kuang.. presentation  bmula… judges pertama kami ialah Dr.aisyah n Dr.Noriham.. mak aii… xsgka kami grup pertama yg diserang.. actually terkejut pown ader waktu dorg dtg.. yerla.. kami tak well prepared lg nie.. AYOYO.. soalan cepumas dorang… pasal analysis… hoho.. xleh citer kat cnie.. biarla part nie rahsia kami sekelas..


Smua skali judges adalh 12 org.. spttnya 17.. tp bila ari btul2 tinggal 12org jer.. tp bgs jugak.. hahaha... N spnjg presentation syana bertndk sbg radio buruk.. terpaksa menerangkan bnda yg sama berulang2… yerla.. dlm grup syana.. syana la yg plg confidence bila bcakap.. itu kata dorg.. syana rasa syana xcukup confident pown.. kokoikoi..


 
goodies bag wat judges tersayang


Judges yg datang pown bukan sekaligus.. tp bdua2.. ataupun sorg2… so.. tue yg kna cakap berulg2 kali tue.. tp bila part sensory data syana pas kat ilah.. mmndgkan dia yg kira… syana xsmpat nk nengok pown bendaalah tue.. sowey ilah… sbb buat ilah kelamkabut… ghah plak adela tergkan sal flowchart process.. lgpun dia lagi arif sal tue,,, ja pun ade tolong explain kat judges gak.. cda memg xbukak mulut pown.. tp syana xkisah pown.. sbb tau dia mmg menggigil bila present nie… yg mascot kami plak mmg pemalu.. kalu mascot slalu duk kat depan booth n entertain org kn.. tp dia nie mnyorok kt blkg banting.. tersenyum n pgg pckgg.. btuah btoi budak nie….=p


Pasal comment juri tntg product OSTREA nie ada dua scr keseluruhannya… ada pujian n ada gak sindiran + teguran… tp kami trime smuanya sbg sesuatu yg positif… sgala teguran, kami akan gune sbg panduan utk masa depan.. thanks ya!!

thanks k.ija bg pnjam dapur nie kat kami... jasamu dikenang!!!


Smbutan dr pengunjung utk booth kami pown mmg gempaq.. ramai btul yg serbu… sjk pagi lg dh ramai yg mintak rasa.. hoohoo.. ramai yg  mintak nkbeli lagi.. pd awalnya kmi decide xnk jual sbb takut tak cukup tp bila kul 11 kami dh mula menjual jugak.. smua nye mmndgkn permintaan dr ramai pengunjug yg xhenti2… 3=RM1… kira murah la tue kan.. kat cafĂ© pun 1=RM0.40 tau…kami dpt la duet lbh kuang RM40 utk jualan selama masa sejam menjual… kira ok la tue!!! Siap ader yg mintak beli sepaket lgiii.. tp no no no.. mana leh.. xcukup stok la kami kalu cm 2…


 
syana n da gang bersama 2 org penyambut tetamu jemputan =p



snap gambar smbil2 nunggu judges


Macam yg sedia maklum.. ada 8 grup yg bertndg…. Product2 mereka????
1)      Heaven paza crunch
Adlh biskut pizza… mmg gempak idea nie… 2 dlm 1 .. leh makan biskut tp at da same tyme mkn pizza… xke gempaq tue



ahli grup heaven paza.. geng2 cicak... cuma ade fifah jer tersesat kat c2..


2)      Garbanzo
Spread roti… ala-ala peanut butter la nie… tp nie lbh kuang spread mamak  cket.. sbb dorg guna sbrk kari n kacang.. kalu xsilap kacg dal.. sodap la jugak bile dimkn dgn sandwich..



       geng2 santai tepi pantai.. apepun, nice attire!!!


3)      Sonas
Sausage nenas… sedap sungguh nie.. rasanyer mmg wat syana cair….

  nie memg geng sonas yg happening n suker posing...


4)      Temphus
Nie plak sambal tempeh dlm tin… evolusi baru dunia masakan!!!


5)      Jack cookies
Yg nie lagi terror.. smua bnda dlm cookies nie dorg guna jackfruit.. tepung guna biji dia.. isi buah wat filling.. jerami pun dorg guna.. yg pasti marvelous sgt rase dia..



             jack cookies di booth mereka


6)      Yammy cuk
Nie plak frozen food… guna pucuk, ayam n carrot… then goreng…. Taste good tau..


7)      V-gee chip
Nie kerepek vege.. syana xsure aper jenis vege yg dorg guna tp yg past memg gune vege…


8)      Ostrea Nugget
Nie product syana n da gang….



                         me n JIGSS


Kul 12.30, acara kemuncak berlagsg. Acara aper… mestila  acara pengumuman juara, naib juara n tempat ke-3… hoho… JIGSSS memg senyap jer dr awal sbb kami memg tau kami xmampu meng.. sainagn ari tue memg hebat… tp bg syana kami boleh merebut tempat ke-3…


Pengumuman pemenang di buat oleh DR.Zainal yg memg kelakar tue.. tp lawak2 dia tue xleh menutup sgala debar dalam ati setiap peserta.. cam prtndgn2 yg laen, pemenang diumumkan dr belakang.. iaitu dr tempat ke-3….


Jeng3x… pemenang tempat ke-3 adalah temphus….yea…. grup yg terdiri drp yasir, esah, mun, kamil, afiq n rahman… naib juara bula dibolot oleh… JacK cookies… nie product oleh asz, k.su, k.bell, k.aisyah,k.qilah n k.suzi….



temphus mengukir senyuman kegembiraan



                                                     lepas nie jgn jack jack org lg yer....


akhir skali johan or juara bg FPD sesi julai-dis 09 ialah… dupdapdupdap.. saper erk???? Ostrea nugget.  Eh,,, sebentar.. JIGSSS menang kerz??



terkejut masa nama dipanggil... nengok gaya ilah n ghah menangis kat kusi tue.. hahah


A’a lar.. kami menang lar.. cm xcayer jerkan.. bila tempat ke-2 n ke-3 diumumkan syana ingatke kami dh xder harapan utk mng….tp xsangka kan.. huhu… tahniah yer JIGSSS smua yer.. usaha kita berbaloi kan.. kiranya matlamat kami utk kali nie tercapai utk dpt msrkat yg hebat utk carry mark kami.. tp bukan itu aja.. kami dapat bonus utk menang lagi… mekasihh yer smua yg bg tunjuk ajar n support kat kitaorg..



pengalaman terindah

Spnjg FPD nie… mcm2 perkara baru yg syana blajar… pengalaman beb smua tue… syana belajar bgmana utk jd seorg ketua yg efektif… yg plg pntg syana telah dpt mengimprovekn diri terutamanya dr segi mengekspresikan perasaan dirii… syana dh pndai nk marah org skang nie.. dr dulu yg memg lgsg xtau cmner nk marah tp skg syana dh tau sikit sebanyak… tp wat smua yg kna marah tue.. maaf yer.. xder niat lain melainkan mahu yg terBAEK!!! I’m really sorry…





Akhir kata, FPD memg patut diteruskan utk masa depan… junior2  fud memg patut diberi peluang utk menyertai acara ini.. ianya memg berbaloi-baloi… tp nasihat syana wat bakal2 peserta bersedia la dgn produk anda 2 atau 3 sem lbh awal… agar anda n smua bnar2 past yg produk anda berkualiliti… adios…=)

Sunday, November 22, 2009

Through my window

suker nengok iklan tmnet kat tv.. iklan yg mana??
ala.. iklan yg ada dua patung kertas tue.. yg dorg nk jumpa.. then kgkwn dorg yg merupakn human being tue tolong dorg... guna kipas lar.. aper la... memg comey kiut miut sgt.. sweet macm lolipop.. hoho..

ada dua versi theme song utk tmnet nie.. 1st nyanyian bunkface.. yg 2nd nyanyian duet mila,dafi n akim.. tp syana suka sgt yg versi bunkface.. sbb lagi bersemangat.. hoho.. tp ada ala-ala bunyi simple plan cket.. ehhehe.. lantak la.. janji sodap..



THROUGH MY WINDOW lyrics








I don’t want much, I just want everything
Thought that I could,

do almost anything





One step in front of the other
Thought that I could do it alone



In the blink of an eye, it’s just another day
Telling me why,

 I’ll find another way
Got this feeling, got me reeling
I can almost start believing









Now there’s me and you
And we are not alone
You and me
We are together now
Through my window, I can see there’s
More than you and more than me


Me and you





And we are not alone
Different view


We are together now



Through my window, I can see
Our wildest dreams

could be so real






I see a spark, it starts a fire


Is this the one worth waiting for?


Thought that I could do it without you
Can’t exist like this anymore

Now there’s me and you
And we are not alone
You and me
We are together now
Through my window, I can see there’s
More than you and more than me

Now there’s me and you,

 you and me






We are not alone and we are together
Through my window I can see


Our wildest dreams could be so real