Tuesday, July 24, 2012

Tips Syana *-* Solat Tarawikh Penuh Sebulan

Salam ingatan...

Bila tiba bulan Ramadhan, amalan yang paling sinonim dengan masyarakat Islam ialah Solat Sunat Tarawikh. Siapa yang melepaskan peluang bersolat tarawikh sememangnya kerugian besar. Bukan selalu kita akan dapat peluang sebegini dalam hidup dan mungkin ini peluang tarawikh terakhir buat kita. Siapa jangka kan?

Selalunya, awal-awal puasa canggini memang semangatlah nak pergi tarawikh. Tapi bila ramadhan dah masuk hari ke belas-belas, mulalah perasaan malas menguasai diri. Nak kata godaan setan, setan semua dah kena ikat. Apa nak buat yer untuk kasi solat tarawikh kita semua cukup satu bulan. Meh Syana list down kan.

1. Bersederhana Ketika Berbuka

Makanlah secara berpada-pada. Jangan pelahap sangat waktu berbuka. Perut tu kasi lah ruang untuk bernafas sikit. Ini tak. Sampai nak bangun dari kerusi pun tak boleh. Ayoyo. Macam mana nak tunaikan tarawikh cam ni. Silap-silap maghrib pun dah tak mampu nak buat. Tak baik taw. Masa berbuka tu memang kita lapar dan kebulur tapi kawallah diri. Makan sekadar yang cukup je dulu. Berhenti untuk solat maghrib, isyak n tarawikh dulu. Karang, lepas balik dari masjid sambung lah makan balik yer.

2. Tidur petang

Kalau korang ni memang jenis yang kalau pergi tarawikh jer mengantuk dan letih badan, cuba korang tidur sekejap waktu petang. Tak yah lama2x pun. Dapat 30 minit pun cukuplah sebagai bekalan waktu malam nanti. Sekurang-kurangnya masa tok imam tengah baca bacaan dalam solat tu, tak der lah korang asyek menguap jer. 

3. Pilih Masjid

Maksudnya kat sini bukannya korang pilih masjid yang 5star ke apa. Cuma pilih masjid yang buat korang selesa. Sebagai contoh pilih masjid yang jemaahnya ramai, ramah dan bersemangat. Cara sebegini pun boleh naikkan semangat korang nak bertarawikh. Kalau korang ni jenis yang cepat lesu dan mengantuk masa solat pulak pilih imam yang baca surah-surah pendek. Cara macam ni boleh kurangkan mengantuk sebab korang boleh sama-sama ikut dalam hati bacaan imam tersebut. Kalau dapat masjid yang imamnya baca dengan jelas dan penuh bertaranum pun best jugak. Layan je time solat tu kan. 

Nak lagi best?

4. Variasikan lokasi

Buat variasi dalam solat tarawikh korang. Cuba satu hari satu masjid atau surau yang berlainan. Seronok kalau dapat buat gitu. Hari-hari pun dapat feeling yang fresh. Cubalah.

5. Kuatkan azam

Macam yang Syana belajar kat ipta dalam subjek Qawaid Fiqhiyyah, Al-Umuru Bi Maqasidiha. Apa jua yang kita buat, semuanya berdasarkan niat kita. Jadi, tetapkan niat. Kuatkan keazaman dalam diri setiap sorang dari kita. Kalau kita bersungguh-sungguh ingin melakukan kebaikan, Insya-Allah yang Maha Kuasa akan membantu dan mempermudahkan kita. Berdoalah selalu kerana itu senjata Muslimin yang paling mujarab. 



SELAMAT BERPUASA
SELAMAT BERBUKA
SELAMAT BERTARAWIKH

MOGA HIDUP KITA SEMUA DIBERKATI OLEH NYA

No comments: