Thursday, February 4, 2010

GASTRIK meNYERaNG

Salam 1Malaysia, 

Arini syana kembali bekerja.. Semalam saya cuti satu hari... Sakit peroot..
msk arini dh 3 hari menderita sakit peroot.. 

Saya rasa food poisoning..Akibat makan kerabu mangga kat kenduri kesyukuran officemate my parent!! Tapi tanda2 keracunan sepenuhnya tue xjugak.. saya x muntah.. Diarrhea (bhasa sopan utk cirit-birit) pown 2 kali jer.. tapi yang pasti perot saya mencucuk2...

 nk bwk moto pun xselesa n xmampu sbnrnya.. tapi saya paksakan jugak.. kalu dh xtahan sangat saya akn berhenti kat tepi jalan dulu.. berehat kejap.. then br sambung balik perjalanan...


Waktu cuti semalam, saya pergi ke klinik PERDANA seorg diri.. gagahkan diri jugak.. nk wat cmner kan.. UMIEY keje.. ABAH outstation.. nk tak nak trpaksa ler pergi sendiri!!

Bertuah... Setibanya di klinik org xramai sangat.. mgkin sbb tghri!!! Sy menunggu cuma bbrp minit utk dipanggil oleh nurse yg bertugas..

DR. yg merawat saya tue adalah satu-satunya DR. wanita utk klinik swasta di daerah MACHANG.. Dulu waktu saya selaloo sakit-sakit zaman sekolah menengah rendah, sy selaloo mndptkan rawatan dr DR. wanita nie.. Dia sangat baeq n caring.. Tp disbbkan sy ke LANGKAWi dan seterusnya ke SHAH ALAM utk melanjutkan pelajaran jadi agak lama sudah saya tidak bertemu dgn DR. wanita tersebut... JADI segan la jugak.. dh ler sengsorg..

soalan pertama DR tue.."Naper nie SYAZANA??" 
Saya pown bercerita ler pnjg berjela kat dia..
Strusnya dia check perut saya.. malu sih... 
byk ler petua n pantang yg DR. tue bagi..
1) jgn makan apa2 yg masam.. TOMYAM pun xbuleh
2) jgn makan buah2an utk sementara waktu (alahai..=[ )
3) BERHENTI minum sebarang jus buah-buahan utk seketika.. (ohh.. my favo)

lagi.. DR. tue amek tekanan darah saya.. seb baeq NORMAL... sbb dulu sy mmg ada pnyakit lower blood pressure.. tue yg risau!! KESIMPUlANNYA, Dr. bg saya ubat gastrik, cirit birit n sakit perut..

GASTRIK.. yer.. DR kata sy kna GASTRIK..

sy memg slaloo kna gastrik waktu form 3 dulu (zaman sy kurus).. tp setahun dua jer..
bila berat badan sy bertmbah waktu kat MRSM n nafsu makan saya sgt TINGGI, pnyakit tue pergi dgn sendirinya... X sangka sekarang nie dia menyerang saya balik... ARAP2 ianya xberterusanlah kan.. X tahan kalu asyek sakit peroot macam nie..


MORE.. yg  membuatkan saya lebih bersabar adalah bila sehari dua nieyh sakit perut tue disulami dengan SAKIT KEPALA... alahai... jgn ler begini... BE STRONG!!!



Doakan saya moga cepat sembuh yer.. SAYA MAHU SIHAT SEMULA SEPENOOHNYA!!!
dr segi FIZIKAL, MENTAL & ROHANI.. luaran dan dalaman!! AMINN..

No comments: