Tuesday, January 26, 2010

KUCING BAKAL PUPUS!!

LEBIH SEMINGGU!!! btul kan.. A'a.. Dh lebih seminggu SYANA x antar post baru!! AGAK LAMA!!
walhal ari2 pown Syana buka blog.. TP xtvt ari2 tue adalah spt biasa (mengusha blog org laen) =)

SEBAB2 syana x menulis:-
1) kekeringan idea
2) xder masa yg byk
3) bila idea datang n ada masa, line INTERNET plak buat hal!! ADUYAI!!

Arini syana nk bertanya kamoo semua satu soalan..
"TERFIKIRKAH ANDA BAHAWA KUCING AKAN PUPUS???"



hmm.. AMACAM!! any answer?? Mesti ada yg menjawab 'tidak' kan?? ini memandangkan kucing bukanlah salah satu spesies terancam yg perlu dilindungi.. Tapi Syana pasti mereka yg pernah mengalami apa yg syana alami akan berkata 'YA' utk soalan di atas!!! Mengapa SEDIMIKIAN??



ok Guyz.. korang Bayangkan... Setiap hari, Syana akan menempuh perjalanan sehala sejauh 35km.. Bukan ler jauh sangat pown.. 30-40 minit jer masa perjalanan.. Tapi dalam seminggu, Syana akan bertemu dengan lebih 10 kematian kucing di tengah jalan.. Malah angka  kematian kucing yang dijumpai oleh Syana dalam perjalanan pergi dan balik dari tempat kerja ini kekadang meningkat sehingga ke 5 kematian sehari. Suatu jumlah yang syana kira agak besar utk perjalanan yang tidak begitu jauh!!!

Ada yang hanya disaluti dengan darah merah pekat, ada yang terburai segala isi perut, ada yang dilenyek sehingga menjadi lemping (mungkin digilis kenderaan berat barangkali) dan yang paling menyayat hati bila SYANA melihat ada spesies haiwan peliharaan itu terpisah badannya dari kepala!! memang nGERi dan MeLOYAkan!!


Mula2 lihat dulu, memang SYANA tertelan muntah sendiri.. dh ler tgh bwk moto!! hhoho..tp bila selalu tgk nie, syana dh dpt mengawal tubuh SYANA.. cuma sesekali jer perasaan loya tue datang bila tgk mayat2 kucing yg DASYAT!!!

setelah dihitung2, jika seminggu ada 10 kematian, maka sebulan dh ++50 kematian kucing.. Itu baru laluan jalan yg syana lalui.. yg sejauh 35km tue.. JALAN2 yang syana xlalui mcm mane?? Mgkn lg byk!! dan berapa  panjangkah jalan raya di MALAYSIA ini?? jika ada 1000km jalan raya maka angka kematiannya mgkn mencecah 50000 ekor kucing sebulan.. besar angkanya tue..tapi jalan raya di MalAYSIA lebih panjang dr 1000km.

Dan pada pendapat SyANA, kematian kucing  secara terang-terangan ini hanya berlaku di jalan-jalan raya dan jalan-jalan kampung yang kecil.. Di Lebuh Raya tiada lagi ler rasenyer.. tp mgkin jugak SYANA yg x perasan.. sbb syana x pnah memandu di lebuh raya.. hanya sekadar penumpang!!!

Kawan2 smua, sanggupkah kita meneruskan pembunuhan secara terang-terangan ini?? SANGGUP ker kita berdepan dengan kemungkinan bahawa  suatu hari nanti spesies kucing turut diletakkan di bawah akta sebagai SPESIES TERANCAM YANG PERLU DILINDUNGI?? dan pada ketika itu, kita perlu memohon lesen dr pihak yang berkenaan utk memelihara haiwan manja ini di rumah?? & sanggupkah kita terutamanya penggemar2 kucing kehilangan suara merdu si comel mengiau apabila dia dipanggil!! SANGGUP ker??

Kalu syana yg menjawab, SYANA memg akan jawab TIDAK SANGGUP.. kerana syana amat mencintai dan menyayangi haiwan ini.. TERAMAT biarpun syana tidak mampu memeliharanya sendiri akibat bantahan UmiEY... Menurut SYANA, kucing adalah seorang teman yang akan mendengar segala luahan rasa kite dan menghiburkan kita di saat kita berduka lara. Mereka BEGITOO memahami.. ALWAYZ BE!!

"KIKI... syana rindu kamoo"

Buat semua pemandu kenderaan khususnya pemandu-pemandu di MALAYSIA, marilah kita bersama2 berusaha untuk mengelakkan TRAGEDI BERDARAH ini dari terus berlaku... HArgailah SeTIAp NYAWa kerana SEMUA makhluk yang berNYAWA itu juga BERHAK utk bernafas dan meneruskan kEHIDUPAN!!!! 

No comments: