Thursday, August 19, 2010

Belajar Bahasa Kelantan Secara Percuma *-* Sesi Pembelajaran 8

Salam ingatan...


Sesi kali nie mestilah yang ada kaitan dengan bulan ramadhan.. Kata puasa?!

Tips Sifoo: Sebutan untuk huruf 'e' begini ialah emak. Tapi 'E' begini pula disebut seperti Esok 

1) Poso = Puasa
Mula-mula sekali kenalah tahu bagaimana oghE kelatE sebut perkataan puasa nie.

Contoh penggunaan ayat: "Awak poso ke tak harini??" tanya Minah

2) Bukok = Berbuka
Kalau dah tue puasa tue kena lah berbuka ye tak?! Takkan nak puasa sepanjang hari kowt..

Contoh penggunaan ayat: "Saya nak pergi bukok poso dengan Abu kat masjid
nanti." beritahu Rogayah.

3) SmayE = Sembahyang

Bulan ramadhan nie macam2x jenis amal orang buat. Antaranya solat sunat.


Contoh penggunaan ayat: SmayE terawikh nie sunat jer tapi ramai yang buat. SmayE wajib tue pulak dah terang benderang wajib tapi ramai yang tinggal. Aduhh! 

Moga2x kita tergolong dalam golongan yang melakukan kedua-duanya.

4) KenyE = kenyang

Contoh penggunaan ayat: "KenyE betul perut. Sampai tak larat nak bangun dah." adu Ali.

5) Penak = Penat / Letih
Antara word yang sering disebut masa bulan puasa nieyhh.. Especially tyme lunch hour. 

Uhh.. saje nak cari alasan nak berbuka lah tue!! =p

Contoh penggunaan ayat: "Banyak betul kelas hari nie. Dengan test, lab n presentation lagi. Penak sungguh! Tak tertahan rasanye," leter Minah yang memang tak puasa tue. haha

AKHIR KATA


Sampai ketemu lagi di lain sesi minggu hadapan. Praktis jangan tak praktis!!

p/s: Syana baru selesai test 1 nutrition n presentation syariah pagi tadi. Alhamdulillah segalanya berjalan lancar.

2 comments:

Ichigo Miro said...

demo poso ko dok aghi ni heeeee

SyaNa_SaN said...

hye miro..

dok!! hehe..